Tényleges: 10 fő foglalkoztatása távmunka keretében
– munkaerő ütemezett felvétele
– informatikai rendszer fejlődése
– szervezeti kultúrában szemléletváltás
– költséghatékonyabb foglalkoztatás
Tényleges: kiválasztott munkavállalók felvétele 3 ütemben - az előírt határidőig
Foglalkoztatási feltételek kiépítése 2003.január 31-ig
Munkavállalók speciális informatikai felkészítése: nem került igénybevételre
Tényleges:
– Csökkent a munkahelyenkénti fajlagos fenntartási költség 40%! (iroda fenntartási költségei, bejárási költségek, papír-, fénymásoló-, nyomtató használat, gépjármű használat)
– Kedvezőbb árakat tudtunk kialakítani
– Csökkent a reakcióidőnk, így nőtt a versenyképességünk
– „Látszattevékenység” csökkenése
A Távmunka Tanács és Szakértői Testület megalakítása
Első Távmunka Pályázat (IHM-FMM-1): Tapasztalatok
Ifjúság és távmunka
2005. április
MOBILITÁS DÉL-ALFÖLDI REGIONÁLIS
IFJÚSÁGI SZOLGÁLTATÓ IRODA
Kik is a célcsoportok?
• Az ifjúsági korosztály (gyermek 0-14, fiatal 14-29, készülő Ifjúsági törvény)
• Ágazatok között (oktatás, kultúra, sport, szociális, családügy, esélyegyenlőség… most ICSZEM)
• Ifjúsági stratégiák Európában
Probléma → erőforrás
Ifjúság kutatások tapasztalatai I.
• Népesség öregedése az EU-ban
• Eltartottakból eltartók → társadalmi kohézió, szolidaritás
• Fiatalkor tovább tart
Formális tanulási időszak
Munkába lépés
Családalapítás
• Nem lineáris életutak
• Az életutak egyre individuálisabbak (a hagyományos közösségi modellek teret vesztenek)
Ifjúság kutatások tapasztalatai II.
• Ifjúsági korszakváltás – Nyugat… Kelet → EU
• Amatőr ifjúsági státusz → professzionális ifjúsági státusz
• Kommunikációs státusz
• Fogyasztó – kiemelt célcsoport – kiadások átértékelődése
• Sebezhető ifjúság → munkaerőpiac
• Tudatosan vállalt gyermektelenség
• Fogyasztás, szórakozás, Info-, Edu-, Enter-tainment
• Közéleti érdektelenség
Távmunka és ifjúság I.
• Információs társadalom
• Új kommunikációs kód, eltérő szocializáció
• A munkavégzés hatékonysága megnő sokszorosa az információ, könnyebben megszerezhető, gyakorlatok átvehetők – ez is egy jártasság
• Hálózatosodás, mást jelent ma, (virtuális hálózatok), kapcsolati tőke
Távmunka és ifjúság II.
Mi szól mellette? |
Mi szól ellene? |
A szabad egyetemi légkörből Az informatikai kompetenciák Nyelvtudás Mobilitás nagyobb fokú, nem jelent akkora problémát. Egzisztenciakisebb az igény a stabilitásra, még nem prioritás. KipróbálniAz újtól való félelem kisebb, a kipróbálás vágya erős.
|
A nagyobb céltudatosságot, önálló munkavégzést, ezt elősegítő kompetenciákat, hozzáállást feltételez. Ez nem erőssége az iskolarendszerből kikerülő fiataloknak.
Hol tehetnek szert ezekre a képességekre a pályakezdő fiatalok? ↓
Nem-formális pedagógia |
Távmunka és ifjúság III.
A fiatalok, mint távmunkások, ki alkalmas rá?
• Nagy elvárások, kevés kézzel fogható eredmény
• Sok hír – kevés információ
• Speciális csoportok, fogyatékosok
• Integráció – szegregáció, szociális szükségletek – impulzusok
• A „munkavitamin” nem megy át a kábelen
• Adminisztratív munka → magas hozzáadott értékű munka
• Képessé tétel – kompetenciafejlesztés
• Iskolarendszeren belül
• Iskolarendszeren kívül - Nem formális pedagógia
• Kompetenciák
Egyéni, társas,
Nyelv, kommunikáció
ICL-Interkulturális tanulás,
Projekt menedzsment, tervezés, forrás-allokáció képessége
Információs társadalom kihívásai….
Ki menedzseli az ifjúságot, mint erőforrást?
• Ifjúság probléma → erőforrás
• Ágazatok külön → együtt
• Nem taktikai elem → stratégiai
Hely – ember – tudás- tartalom – fenntarthatóság
• HELY → ifjúsági közösségi terek (Teleházak, Iskolák, Faluházak, Művelődési házak)
• EMBER → HR menedzserek; ifjúságsegítők, ifjúsági referensek, teleház vezetők, munkatársak, tanárok, szakemberek…
• TUDÁS → ASK (Attitude, Skills, Knowledge), képessé tétel, multiplikálás
• TARTALOM/SZOLGÁLTATÁS → információ, tanácsadás (Európai információs Charta)
• FENNTARTHATÓSÁG → hálózatok, források (kis pályázatok szerepe, YOUTH 2000-2006, komplex pályázatok)
Ki menedzseli a menedzsereket?
„Például mondok egy példát” (Anti bácsi)
A Mobilitás és regionális hálózata, mint emberi erőforrás fejlesztő módszertani központok.
HELY → ????? forrás, szakmai segítség…. ????
EMBER → ???? BM-GYISM pályázat, ifjúsági törvény ???
TUDÁS → képzés, tréning, műhely, források
TARTALOM/SZOLGÁLTATÁS → információ, Eurodesk, multiplikálás
FENNTARTHATÓSÁG – partnerség (teleházak, ifjúsági irodák…), hálózat fejlesztés, tudás menedzsment, DARIT, YOUTH 2000-2006
Adatok a Régióról?
• A régiót Bács–Kiskun, Békés és Csongrád megye közigazgatási területe alkotja, 25 statisztikai kistérséggel, 254 településsel, melyből 43 város.
• A legtöbb település Bács–Kiskun megyében található, a régiónk lakosságának nagyobb része Bács–Kiskun és Csongrád megyékben él. Összlakosság 1.360.214 fő.
• Népességének korösszetétele az országos átlaghoz közelít.
• A Dél–Alföldön 210.000 fővel több fiatal él, mint idős (65 év feletti). A 29 év alatti korosztályt 506.723 fiatal képviseli.
Összegzés
Átgondolt tervezés. Alapos – különösen az ifjúságot figyelembe vevő, széleskörű együttműködésen alapuló, stratégia, és hosszú távú gondolkodást igénylő tervezés szükséges,
Ahhoz hogy a távmunka elterjedése
A szegregáció helyett→ az integrációt segítse.
A fiatalok kapcsolatrendszere ne beszűküljön → hanem bővüljön és erősödjön.
A gyökértelenség, identitás hiány erősítése helyett → helyi közéleti aktivitás, részvétel, a kisközösséggel való azonosulás, és a közösségért érzett felelősség erősödjön.
Összegzés II.
A meglévő esély különbségek konzerválása, vagy erősítése helyett → az esélyegyenlőség erősödjön
a távmunka veszélyből → lehetőség legyen
* * *
A távmunka számos szempont alapján az ifjúsági korosztály számára különösen előnyös.
A fiatalság egyik nyertese lehet a távmunka elterjedésének irányába ható, munkaerő-piaci változásnak.
Ebben a teleházasoknak, foglalkoztatási-, vidékfejlesztési-, ifjúsági szakembereknek együtt
és külön-külön is van felelőssége!
Az alábbi elérhetőségen kereshet minket:
Cím: 6720 Szeged, Dózsa György u. 2.
Telefon: (06–62) 540–788
Fax: (06–62) 540–789
E–mail: \n dariszi@mobilitas.huAz email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges
Phare Access 2002/000-315.02.04-03
Mi a távmunka?
Otthoni távmunka Távmunka telecenterben Mobil távmunka
A távmunka térhódítása a 15 EU tagállamban
|
1999 % |
2002 % |
Otthoni távmunka – az otthon töltött idő több, mint heti egy nap
|
2.0 |
2.1 |
Otthoni távmunka – az otthon töltött idő kevesebb, mint heti egy nap (kiegészítő távmunka)
|
2.0 |
5.3 |
Mobil távmunka
|
1.6 |
4.0 |
Önfoglalkoztatók
|
0.9 |
3.4 |
Összesen
|
6.1 |
13 |
www.flexwork.eu.com
www.tavmunkainfo.hu
www.tavmunkapiac.hu
www.tavmunkas.hu
www.bmik.hu
Ügyfél
• Gyors válasz az ügyfél igényeire - a legmegfelelőbb munkatárs által.
• Kiterjesztett elérhetőség – éjszaka, hétvégén, stb.
• A munkatársak fokozott felelősség érzete.
• Az összes szükséges információ folyamatosan a helytől és időtől függetlenül rendelkezésre áll.
Költség
• A központi irodai munkahelyek fenntartási költsége csökken.
• Az irodai munkahelyek száma csökken.
• Nincs szükség áthelyezésre, költözésre.
Idő
• Az átfutási idő csökken.
• Egyszerűbb, gyorsabb egyeztetés és döntéshozatal.
• Megnövekedett termelékenység.
Rugalmasság
• Lehetőség az egyenetlen pl. szezonálisan ingadozó megrendelések teljesítésére.
• Földrajzi korlátok nélkül igénybe vehető munkaerő, szakemberek.
• Egyszerűbb elérni új piacokat új földrajzi területeken.
Munkatársak
• Egyensúly a munka és a magánélet között.
• A munkavégzés ideje és a bioritmus összeegyeztetése.
• Növekszik a munkatársak elégedettség.
• Csökken a betegségek okozta hiányzás.
Előnyök a kisvállalkozások szempontjából
A mikro- és kisvállalkozások a távmunka segítségével akkor is versenyképesek lehetnek a nagy, fővárosi cégekkel, ha a fővárostól távol, vidéken, rosszul megközelíthető, rosszabb gazdasági helyzetű térségben működnek.
A távmunka bevezetése lehetővé teszi, hogy az ügyfelekkel, vevőkkel, beszállítókkal és munkatársakkal idő- és térbeli korlátokat átlépve lehessen dolgozni.